Het bedrijf Malenstein is in 1929 opgericht door Gijsbert Malenstein in Bunschoten. Hij had een gezin
van acht kinderen, waarvan Bart, Klaas, Douwe, Wim en Ed Malenstein in het bedrijf zijn gekomen. Hij
is destijds begonnen met het vervoer van melk, in eerste instantie in melkbussen, later met tankwagens.
Begin jaren 60 kwamen de oudste broers Bart en Klaas in het het bedrijf wat inmiddels was uitgegroeid
tot een klein melktransportbedrijf met ca. 10 tankauto's. De activiteiten bestond toen uit het transport van taptemelk tussen de diverse melkfabrieken in Nederland in opdracht van Coberco en Domo, Beilen. Daarnaast exploiteerde het bedrijf ook een wei- en melkhandel als veevoer. Eind jaren 60 in men daarmee gestopt.
Eind jaren zestig kwamen Douwe en Wim in het bedrijf. Inmiddels was een samenwerking ontstaan met het Friese bedrijf Hempenius(later H&S Transport, Barneveld). Dat was voor Malenstein de opstap naar internationalisering. In plaats van binnenlands transport van melk, werd overgegaan op internationaal transport van onder andere wijn, whisky, vruchtensappen en andere levensmiddelen. Maar ook van producten als smeerolie, latex, glycerine en chemicalien werden vervoerd
Begin jaren 70 werd er tevens gestart met vervoer van droge stofen. Hiervoor werden aan aantal huiftrailers  aangeschaft, die voornamelijk werden ingezet in het vervoer op Italie. Grote opdrachtgever was Wessanen uit Wormerveer met voornamelijk weipoeder voor de veevoederindustrie en later ook kalvermelkpoeder voor Denkavit uit Voorthuizen.

Toendertijd deed men over een rondrit Italie nog 2 weken en was het maximale gewicht van de lading 20 ton.
Malenstein had huiftrailers laten bouwen waarmee men 254 ton lading kon vervoeren. Tevens werd een zodanige planning gehanteerd dat de rondrit Italie binnen een week uitgevoerd kon worden. De extra lading en de scherpe planning bracht Malenstein in een uitstekende concurrentiepositie en het verkeer op Italie groeide snel. Zodanig zelfs dat men zich geheel op het huiftrailervervoer wilde gaan toeleggen. De tankauto's werden verkocht en de samenwerking met H&S Transport werd beeindigd.

Het vervoer op binnen- en buitenland was onderhevig aan een vergunningstelsel, wat inhield dat er voor elke vrachtauto een vergunning ter groote van het laadvermogen moest zijn. Deze vergunningen(ook wel tonnage genoemd) werden niet of nauwelijks meer door de overheid uitgegeven, uit hoofde van capaciteits regulering(tonnagestop). De enige manier om tot een snelle expansie te komen was het overnemen van andere transportbedrijven. De gebroeders Malenstein waren jong en ambitieus en al snel vondt de eerste overnamen plaats, te weten Gremmer Internationale Transporten in Westerlee(Groningen)

Midden jaren 70 werd Expeditie Donkelaar uit Ede overgenomen.
Deze overname was vooral om strategische redenen. Voor de retourlading uit Italie was Malenstein namelijk afhankelijk van deelladingen(groupage) die in Nederland verdeeld moest worden. Malenstein beschikte niet over de organisatie dit zelf te doen en moest veel uitbesteden. Door deze overname kon met de ditributie van de groupagezendingen in eigen huis houden. Kort daarop werd grond aangekocht aan de Marconistraat op het industrieterrein Frankeneng in Ede. Hierop werden nieuwe loodsen en kantoren gebouwd en Exdpeditie Donkelaar en Malenstein werden samengevoegd.
Door deze samenvoeging ontwikkelde Malenstein zich meer en meer tot Internationaal Expediteur in plaats van wegvervoerder. In het nieuwe pand waren ook opslagmogelijkheden, zodat ook klanten konden worden aangetrokken voor opslag en distributie.

Korte tijd alter volgde de overname van Linsen in Venlo en het verhuisbedrijf Waaijeberg uit Ede.
Inmiddels reikten de ambities verder dan Italie alleen. Vervoer op Frankrijk, Duitsland en vrijwel alle andere Europese landen had een behoorlijke omvang gekregen. Toen in begin jaren 80 Skansped, Oldenzaal werd overgenomen, was dat definitieve omslag, ook internationaal, van wegvervoerder naar internationaal expediteur. De naam werd Malenstein In.t Expeditie b.v.. De wegvervoertak heette Malenstein Eurotransport b.v..

In zeeland werd het expeditiebedrijf Poortvliet overgenomen. De jongste broer Ed Malenstein werd het bedrijf binnengehaald en kreeg de leiding over Poortvliet.

Malenstein Int. Expeditie had zich ondertussen ontwikkeld tot een van de grote expediteurs in Nederland met als specialiteit Italie, Frankrijk, Duitsland en Scandinavie. Midden jaren 80 diende Ben van Donkelaar zich aan bij de gebrorders Malenstein. Als telg van de fam. Van Donkelaar was transport en expeditie hem met de paplepel ingegoten. Na een groot aantal jaren ervaring opgedaan te hebben bij globaal opereerrende expeditieondernemingen als Frans Maas en Pakhoed vond hij het tijd zijn kennis en ervaring  in te zetten voor het opzetten van een nieuwe zeevrachtexpediteur. Onder de naam Malenstein Rotterdam b.v. werd de zeevrachtexpeditiepoot bij Malenstein op gericht.
Poortvliet werd tevens overgeplaatst naar Rotterdam en Ed Malenstein en Ben van Donkelaar kregen de gezamelijke leiding over Malenstein Rotterdam. Al snel wist men exclusieve samenwerking met grote expediteurs in de U.S.A. zoals A.W. Fenton in Cleveland Ohio op te zetten. Gebruik makend van de Europese Malenstein infrastructuur werd een goed lopende containergroupagedienst naar de USA opgezet, later gevolgd door diensten op het Verre Oosten.
Inmiddels was het Huckepackvervoer bij Malenstein geintroduceerd. Door initiatieven vanuit Malenstein kwam in Ede zelfs een Huckepack Terminal tot stand.
Men was eind jaren 80 begin 90 op de Marconistraat uitgegroeid en een nieuw gebouwd ditributiecentrum van 30.000 M2 met nieuwe kantoren werd betrokken aan de Galvanistraat in Ede. Met een feestje werd het nieuwe distributiecentrum geopend. De directie was zeer opgetogen met deze stap.
Korte tijd alter werd onder leiding van Wim Malenstein een luchtvrachtdevisie onder de naam Malenstein Air op Schiphol gestart.
Er volgden nieuwe bedrijfsovernames Te Winkel & Oomes, Nijmegen en Selman Huissen.
Ook in Belgie werden een aantal bedrijven overgenomen, terwijl in Italie in Verona en Milaan eigen vestigingen waren opgericht. Ook in Skandinavie en Duitsland werden eigen vestigingen opgericht.

Begin '90 bestond Malenstein uit een conglomeraat van ca. 20 bedrijven met een wagenpark  van 450 vrachtauto's met vestigingen in vele Europese landen en een agentennetwerk over de gehele wereld.
Eind 1992 werd de gehele wegvervoertak verkocht aan Corporate Investments. Een aantal bedrijven zoals Waaijenberg Verhuizers, Malenstein Rotterdam en Mal;enstein Air werden verzelfstandigd.

In 1995verkocht Corporate Investments het bedrijf aan Vos Logistics uit Oss, in de jaren erna verdween langzaam aan de bekende groen/geel combinatie van de Europese wegen.

in 1999 werd Malenstein Rotterdam verkocht aan Exel Logistics enb Malenstein Air werd verkocht aan Eimskip.

Onlangs heeft het zittende management van Malenstein Air de aandelen van Eimskip overgenomen waardoor de naam Malenstein Air weer is terug gekeerd. Helaas werd het wagenaprk niet in de radiotionele kleur geel/groen gespoten amar in de nieuwe kleur van malenstein Air.
Anno 2010 kent men in Ede nog steeds het oude bedrijf Malenstein. Op de Galvanistraat staat nog steeds het grote pand waar op dit moment Agri Retail zijn opslag heeft voor de Welkoop en Boerenbond winkels.